Miljøgrep fra Coca-Cola
(Lars Marius Walbye)

Miljøgrep fra Coca-Cola

Brusgiganten Coca-Cola skifter ut 100 fossile firmabiler med elbilen Opel Ampera-e. Samtidig investeres det i 176 elbil-ladere ved selskapets hovedkontor utenfor Oslo.

Med dette blir selskapet blant de første til å bytte ut store deler av sin fossile firmabilpark med elbiler. I tillegg gjør økningen i bruk av elbil blant medarbeiderne at selskapet også investerer i 176 ladestasjoner ved hovedkontoret på Lørenskog.

– I vårt selskap er vi det første markedet som legger om firmabilordningen til å gjelde elbiler. Prosjektet vekker stor interesse internasjonalt, forteller Stein Rømmerud, administrerende direktør i Coca-Cola European Partners Norge.

– Gode miljøtiltak er god business

ELEKTRISK: Adm. dir. i Coca-Cola Norge, Stein Rømmerud, sier at gode miljøtiltak også er god business. Foto: Lars Marius Walbye

Besparelsene ved omleggingen er positive både for miljøet og for økonomien. Selskapets klimautslipp reduseres med rundt 300 tonn Co2 i året, når 100 selgere tar i bruk elektriske biler.

 – Vi gjennomfører denne elbilsatsingen fordi det er riktig for miljøet, og fordi dagens elbilpolitikk gjør det gunstig økonomisk – både for selskapet og for de ansatte. Gjennom vår deltakelse i klimanettverket Norge 203040 ser vi at flere store aktører i næringslivet tenker i samme retning. I tillegg ser vi at medarbeiderne ønsker og forventer at vi tar slike grep, understreker Rømmerud.

Det settes også opp ladepunkter hjemme hos medarbeiderne; det firmabilen bruker av strøm betales av selskapet.

– Fremover vil vi i så stor grad som mulig utelukkende investere i elbiler til resten av selgerne våre, for å redusere utslippene ytterligere, sier Rømmerud.

Håper politikerne tilrettelegger

Nå håper Coca-Cola at politikerne fortsetter å legge til rette med god miljøpolitikk.

– Dette er et godt eksempel på at næringslivet viser vei når politikerne legger til rette med god miljøpolitikk. Vi håper at politikerne gjør det samme på andre områder, slik at det lønner seg å ta miljøvennlige valg, avslutter Rømmerud.

Også Miljøstiftelsen ZERO er opptatt av at politikerne gjør det enkelt for næringslivet å ta gode miljøvalg.

– At et stort selskap som Coca-Cola velger elbiler er positivt, og et tydelig tegn på at næringslivet er i gang med å fase ut bensin- og dieselbiler. For å sikre at flere følger etter Coca-Cola må bilbransjen få opp leveringstakten av elbiler, og politikerne må sørge for at rammebetingelsene er slik at det alltid lønner seg å velge elbil fremfor bensin og diesel, sier Marius Holm, leder i Miljøstiftelsen ZERO.

Til toppen