– Må satse på helårsturisme

Sørlandet må satse hardere på helårsturisme og gjøre seg mindre avhengig av forretningsreisende. Det sier NHO Reiseliv.

Arild Ljådal, seniorrådgiver i i NHO Reiseliv Sør-Norge, sier Sørlandet må utvikle produkter som kan trekke turister hele året.

– Når det nå blir mindre fart i oljeøkonomien må alle næringer omstille seg, inkludert reiselivsnæringen. Å holde trykket oppe på produkt og opplevelsesindustrien vil i fremtiden være svært viktig for å trekke flere turister, sier Arild Ljådal, seniorrådgiver i NHO Reiseliv Sør-Norge til Kristiansand Avis.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at forretningsreisende er den største markedsgruppen for hotellene i Kristiansand. De står for over 50 prosent av overnattingene i Kristiansand i løpet av året. Ferie og fritidsreisende står for 38 prosent av overnattingene, mens kurs og konferanser står for vel 11 prosent av overnattingene, viser tall fra 2014.

– Når industrien og øvrig næringsliv går bra, går reiselivet også bra. Det henger sammen, sier Ljådal.

Omstilling

Ferske tall fra Benchmarking Alliance viser at færre overnattet på hotellene i Kristiansand i januar 2015 sammenliknet med samme måned i fjor. Hotellnæringen i Kristiansand forklarer nedgangen med en svikt i antall forretningsreisende innen olje og offshore.

Ljådal i NHO Reiseliv mener hotellene i Kristiansand må utnytte det internasjonale feriemarkedet bedre hele året.

– Norge og Sørlandet har mye å by på, og det er mange innovative aktører i reiselivet i denne landsdelen, fortsetter Ljådal til lokalavisen.

Også Visit Sørlandet mener hotellnæringen må finne nye målgrupper.

– Jeg vil ikke kalle dette for en krise i hotellbransjen, men hotellene i Kristiansand har en utfordring med lavt belegg utenom feriesesongen. Og nå som reiseaktiviteten i oljebransjen går ned, krever det en ekstra innsats fra hotellene for å få solgt nok rom, sier Heidi Sørvig, leder ved Visit Sørlandet.

Sårbar bransje

Sørvig opplyser at et godt næringsliv er svært viktig for hotellene viktig.

– Når det er slike konjunktursvingninger som vi ser innen olje og offshore vil hotellene merke det spesielt godt, sier Sørvig.   

 Mest besøk har hotellene i juli, mens desember er den måneden med færrest overnattingsgjester.

– Kristiansand har ferieturismen som et viktig fundament. Ved å levere høy kvalitet og være profesjonelle er jeg sikker på at hotellene kan skape gjenkjøp, sier Sørvig.

 

Til toppen