Luftig Airbnb-stunt

Norske overnattingstilbydere finner på stadig nye stunt for å få fotfeste i overnattingsmarkedet i Norge. Siste påfunn er å tilby overnatting på toppen av hoppbakken i Holmenkollen.

Kampen om gjestene i Norge hardner til og kreativitetsnivået blir bare høyere og høyere. Også bokstavelig talt. For beskrivelsen "toppleilighet med panoramautsikt" har sjelden vært mer presis, og er ordlyden i en annonse på reisegigantens norske nettside.

Foto: Airbnb.no

For mens Scandic tilbyr overnattinger i container og Choice lokker med barnas hoteller, kjører Airbnb og Skiforeningen nå en kampanje sammen hvor toppetasjen i den legendariske Holmenkollbakken skal forvandles fra venteværelse for nervøse skihoppere, til en luftig designleilighet. To netter i mars skal den så "leies" ut til to heldige leietakere. Vi skriver "leies", for i motsetning til majoriteten av overnattingsstedene som leies ut via Airbnb, så blir den luftige natten i Holmenkollen gratis. Alt de to samarbeidspartnerne krever er en god begrunnelse.

Vil ha wow-faktor

For Airbnb er natten på toppen av Holmenkollen en del av en kampanje der de tilbyr helt unike overnattingsmuligheter rundt i verden. Det inkluderer blant annet Galleri Lafayette i Paris, i en gondolheis i Alpene og i et KLM-fly på Schipol.

– Vi prøver å komme med noe originalt, noe med høy wow-faktor. Siden jeg er norsk, og har ansvar for det nordiske markedet, hadde jeg veldig lyst til å få til noe unikt i Oslo. Holmenkollbakken er jo et av de mest unike byggene vi har, sier Even Heggernes i Airbnb, til VG.

Heggernes sier ingenting om PR-effekten kampanjene gir, men vi antar at slike utradisjonelle kampanjer ikke er ubetydelig verken for de eller hotellkjedene.

Til toppen