Kundevennlig

Betalingssystemet gjør deling av restaurantregning til et ikke-tema, rett og slett fordi gjestene ikke får noen ordinær regning.   

Publisert Sist oppdatert

Ved ankomst får hver gjest utdelt et chipkort hvor alt som spises og drikkes blir registrert. Når måltidet er over og kvelden omme, betaler hver og en for seg i kassen ved utgangen. Kortet fungerer som et ordinært kredittkort og har en øvre grense på kr. 1000,-.

Hvis en gjest skulle være så uheldig å miste eller rote bort kortet sitt, kan vedkommende risikere å måtte stå ansvarlig for kortets pålydende.

 

Sikkert system

– Men dette er noe som aldri skjer, sier restaurantsjef Pablo Jorda hos Vapiano i Oslo. Han forklarer at de alltid klarer å rekonstruere hva gjesten har spist og drukket, og selv har han fremdeles til gode å oppleve problemer med nettopp dette.

– Og hvis en gjest skulle prøve å svindle oss, har vi ikke tapt mer enn 1000,- kroner, sier han.

Systemet hos restauranten er slik at gjesten selv bestiller og frakter sin egen mat og drikke til bordet, og registrerer det hele inn på chipkortet. Restauranten har ingen ordinære servitører som tar opp bestilling, bringer ut mat eller tar seg av betaling. Til sammen ni slike terminaler er fordelt rundt på de forskjellige stasjonene hvor det bestilles pasta, salat, pizza, dessert, drikke eller kaffe.

Vapiano selger bare vin per glass, og har 25 utvalgte viner på kartet.

– Her behøver man ikke kjøpe en hel flaske, sier han.

 

Praktisk ved større selskaper

Jorda ser spesielt fordelen når det kommer større selskap til restauranten, for med et slikt system er det definitivt slutt på fellesregninger med påfølgende utregning og deling.

Her kan alle gå når de vil, alle gjester får et kort ved ankomst og alle gjester leverer et kort når de går. Og gjør opp for seg i kassen. Kortet avleses, og gjesten verifiserer – legger eventuelt på tips – og betaler ellers som vanlig. 

Det negative med systemet kan være at gjestene ikke tenker over hvor mye penger de bruker, men ved alle registreringer kommer det frem hvor mye som er brukt. Det er selvsagt mulig å øke kortgrensen, noe som for eksempel være aktuelt for bedrifter.

En ting har de svenske eierne allerede merket seg.

– Dere nordmenn gir tips! Det er vi ikke vandt til i Sverige, flirer Jorda.

 

  

Powered by Labrador CMS