Kjøper ikoniske hotellkjeder

I går ble det kjent at AccorHotels kjøper de klassiske hotellkjedene Fairmont, Raffles og Swissôtel for rundt 7,3 milliarder kroner.

– Dette gjør AccorHotels til en av de ledende spillerne globalt innen luksussegmentet, heter det i en pressemelding.

Oppkjøpet inkluderer 155 ikoniske luksushoteller og resorter, for eksempel Raffles i Singapore, The Savoy i London, The Plaza Hotel i New York, samt Le Royal Monceau - Raffles i Paris.

Nøkkelsegment

Luksussegmentet er et nøkkelsegment når det gjelder geografisk rekkevidde, vekstpotensial og lønnsomhet på lang sikt, sier de videre. Fairmont Raffles Hotels International (FRHI) har en uovertruffen hotellportefølje i luksussegmentet og en betydelig virksomhet i Nord-Amerika, noe som gir AccorHotels en sterkere plattform for å fortsette sin globale ekspansjon.

– Dette er et stort steg fremover for AccorHotels og en enestående mulighet for å øke porteføljen med tre prestisjefylte merker Fairmont, Raffles og Swissôtel. Det gir oss et robust og globalt lederskap innen luksushotellsegmentet og gjør det mulig for konsernet å konsolidere sin eierstruktur med to investorer som begge har omfattende ekspertise innen besøksnæringen, sier Sebastian Bazin, CEO i AccorHotels.

AccorHotels kjøper FRHI Holdings Ltd av de nåværende eierne Qatar Investment Authority, Kingdom Holding Company of Saudi Arabia, samt Oxford Properties.

AccorHotels foretar en emisjon og utsteder 46,7 millioner nye aksjer, samt betaler 768 millioner euro for kjøpet. I forbindelse med dette blir Qatar Investment Authority og Kingdom Holding Company of Saudi Arabia nye akskjeeiere i AccorHotels med henholdsvis 10,5 og 5,8 prosent av aksjekapitalen.

 

 

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen