KJENT: Le Benjamin er både en velkjent og meget populær restaurant i Oslo.
KJENT: Le Benjamin er både en velkjent og meget populær restaurant i Oslo. (Foto: lebenjamin.no)

«Kjære restaurantanmelder, vit hva du anmelder»

Da en av Oslos mest populære bistroer, Le Benjamin, nylig ble anmeldt i Aftenposten, fikk de kritikk for å "ikke formidle den riktige brasserie-følelsen". Nå synes restaurantens daglige leder at det er på tide å forvente mer av anmelderne. Les hele svaret på anmeldelsen her.


Her er hele Ove Jakobsen sitt innlegg, publisert på aftenposten.no i dag 12. september. Han har gitt oss tillatelse til å publisere det også på våre sider, til glede for bransjelesere:

LEI: Ove A. Jakobsen har sett seg lei på enkelte restaurantanmelderes lave kompetansenivå. Foto: Privat

Jeg begynner å bli grundig lei av restaurantanmeldere som triller terningene sine uten å ane hva de anmelder.

Vi fikk terningkast 5 i Oslobys restaurantguide for litt tid tilbake. Vi har egentlig ingenting å klage over. En femmer er knallbra, og vi burde være stolte og glade for den tilbakemeldingen. Problemet er at restauranten vår er vurdert på feil premisser.

Oppgitt og ganske matt

I anmeldelsen av Le Benjamin kunne jeg lese at anmelderen ikke fikk den rette brasserifølelsen. (Krever abonnement) (Tittelen var sågar "Nydelig brasseriemat" til tross for at Le Benjamins fulle navn er Le Benjamin Bar & Bistro, red anm.)

Nå er det en gang slik at vi ikke er et brasseri, men en bistro. En bistro har som oftest en enkel og liten meny, mens et brasseri har et langt større utvalg. Da blir det ekstra dumt når anmelderen ikke får brasserifølelsen. Jeg synes en restaurantanmelder bør vite forskjellen på de to konseptene.

OBS: Saken fortsetter under bildet.

BISTRO: Restaurantens fulle navn er Le Benjamin Bar & Bistro. Foto: lebenjamin.no


Vi er en familiedrevet restaurant som profilerer oss på vin. Derfor har vi et rikholdig vinkart. Når anmelderen klager over et «skryteleksikon» som ingen finner frem i, blir jeg oppgitt.

Jeg blir også ganske matt når en anmelder sitter på en enkel nabolagsrestaurant og klager over at vinen ikke holder perfekt temperatur gjennom hele kvelden, og at maten godt kunne vært mer raffinert.

Mye står på spill

Restaurantanmeldelser er viktige, og vi i restaurantbransjen ønsker anmeldere velkommen til våre restauranter. Vi lytter til kritikk og konstruktive tilbakemeldinger. Det skjerper konkurransen oss imellom, og det gir oss en mulighet til å bli enda bedre på det vi gjør.

Det forutsetter dog at anmeldere gir en rettferdig og riktig anmeldelse. Vi lever nemlig av vårt rykte. En dårlig eller uriktig anmeldelse kan få katastrofale konsekvenser for oss.

Vi snakker om konkurser, tap av arbeidsplasser og til og med egne sparepenger. Veldig mange nye restauranter og utesteder er startet opp av sultne gründere med dårlig likviditet, som er helt avhengige av en god start for å overleve.

Konsept, målgruppe og ambisjoner

Anmeldere har mye makt, men makten kommer med et ansvar for å gi en rettferdig anmeldelse. Det innebærer å sette seg godt inn i konseptet, restaurantens viktigste målgruppe og ambisjoner. Det er stor forskjell på en restaurant som retter seg mot barnefamilier og en som retter seg mot vinelskere.

I en tid der «fake news» florerer og alle kan skrive en matanmeldelse på bloggen sin eller i sosiale medier, er det ekstra viktig at tradisjonelle medier opptrer med etterrettelighet. En anmeldelse skal være basert på fakta og gjenspeile restaurantens konsept.

Kjære anmelder

Det ligger mange års utdanning, erfaring og hardt arbeid bak vår suksess. Vi har blant annet fem utdannede vinkelnere i bedriften. De jobber spesielt med å finne og anbefale viner i den prisklassen gjesten ønsker.

Vi er en del av en profesjonell bransje i vekst, og vi er en viktig arbeidsplass for 20 ansatte. Kjære anmelder, vær så snill å behandle oss med profesjonalitet og respekt, så skal vi sørge for at du får den rette bistrofølelsen neste gang du besøker oss.

Til toppen