Kan feil kredittvurdering gi tap av kunder?

Publisert Sist oppdatert


























Noen av medarbeidere i mediebedriften Byggfakta Docu skulle delta på en messe i Trondheim i midten av september 2010. Rommene ble bestilt i utgiverbedriftens navn på Comfort Hotell Park i Trondheim, som er en del av Choice kjeden. I forbindelse med bestillingen, som ble foretatt i juni, ble vi spurt om det skulle være betaling ved ankomst eller om de skulle sende faktura. Medarbeideren som foretok bestillingen svarte, av praktiske hensyn, at de skulle sende faktura.

Avslag

I midten av august fikk vi imidlertid en e-post; – Heisann, Deres kredittsøknad ble ikke godkjent. Vil dere ha tilsendt en proforma faktura som kan betales på forhånd eller betaler gjestene selv ved ankomst? e-posten ble straks besvart Hei, Vi kan betale ved ankomst.

Siden vi i Byggfakta ble meget overrasket over svaret og vurderte faktisk å bytte hotell umiddelbart, så vi også at her kunne det være rutiner som ikke var gode nok. Vi tok derfor kontakt med hotellet igjen for å få en begrunnelse. Da forklarte vi at selskapet er kreditverdig men hadde fått et, for oss uforklarlig avslag, som jeg ønsket å få klarhet i.

Hotellets direktør, Cathrine Statsvik var svært imøtekommende og etter at hun hadde sjekket dette kunne hun opplyse at Byggfakta Docu ikke var kredittverdige uten annen sikkerhet ifølge anbefaling fra selskapet Lindorff. Årsaken til denne anbefalingen var Byggfakta sitt svake 2009 resultat, en revisoranmerkning, samt trolig også at selskapet i fjor byttet eier, noe som har ført til endringer i styret. Lindorff utfører denne kredittsjekktjenesten for hele Choice kjeden.

Store forskjeller

At 2009 resultatet var svakt, var kjent for oss. Det var også kjent for oss at selskapet som vi selv benytter for kreditsjekking, Creditinform, gir oss ratingen ”God Kreditverdighet” og opplyser at selskapet ikke har noen betalingsanmerkninger. Et annet kreditvurderingsselskap AAA Soliditet i samarbeid med Ravn Info gir en mer nyansert bilde. De bedømmer ratingen til ”Kreditverdig”. I sin begrunnelse legger de vekt på at selskapet er veletablert, seriøs eier, har svak økonomi, men har en upåklagelig betalingserfaring. Firmaet Bedriftskatalogen gir oss ratingen ”God kreditverdighet”. Vi tok derfor kontakt med firmaet Lindorff, som står bak vår dom, om ikke å være kreditverdig uten sikkerhet.

Anbefaler vurdering

Informasjonssjef Kristine Gjerstad i Lindorff forteller oss følgende.

– Gjennom våre kreditt-vurderinger og systemer gir vi generelle råd og beslutningsstøtte til våre kunder, som igjen bruker dette ulikt ettersom hvilken kredittpolicy de har og hvordan de vurderer sin risiko for tap. I dette konkrete tilfellet viser kredittsjekken Choice har foretatt hos oss, at Byggfakta Docu har en moderat risiko for mislighold, og at større kreditter bør sikres. En hotellovernatting vil i de fleste tilfeller ikke defineres som en ”større kreditt”. I slike tilfeller kan regler som ” Kontroll - ytterligere vurdering nødvendig” inntre og en manuell vurdering av kredittforespørselen vil bli utført av en ansatt hos kunden med tilstrekkelig fullmakt.

Fornuftig med kreditvurdering

– Ut fra statistisk faglige vurderinger mener vi at våre kredittvurderinger er fornuftige. Det er viktig å presisere at våre vurderinger skal gi kundene et grunnlag for ta en beslutning om kreditt eller ikke, og kundene vil vurdere ulikt ut fra hvilken kredittpolicy hver enkelt har.

– Mange av selskapene i 2009 hadde et vanskelig år, skal man straffes på denne måten etter at ting er ordnet opp i?

– Vi gir en kredittvurdering basert på tilgjengelig informasjon, våre kunder bruker dette rådet sammenholdt med sin egen kredittpolitikk.

– Er det slik at et hvert selskap som hadde et dårlig år i 2009 eller har en revisoranmerkning får en slik kredittvurderingi?
– I hovedsak vil alle selskaper som hadde en nedgang i sin omsetningog resultat,kunne få en lavere score hos oss, men en revisoranmerkning vil sjelden alene føre til nedsettelse i rating. Når vi gjør en kredittvurdering, ser vi på flere parametere. I dette tilfellet er det flere sentrale parametere som har slått inn samtidig, og dermed har selskapet fått en lavere rating.

Vi har forsøkt å nå Choice sentralt for å få en kommentar på denne praksisen. De har ikke brydd seg om å svare på våre henvendelser.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS