Jubelbelegg i Kristiansand

Det ble en knall-juli for hotellene i Kristiansand, og tilsvarende dårlig for kollegene i Stavanger-området.

Juli har historisk sett betydd topplassering på alle statistikker for hotellene i Kristiansand, og i år var byens hoteller igjen i teten etter at markedet hadde tatt seg inn etter stor kapasitetsøkning de siste årene. Suverent høyest rombelegg og overlegent høye rompriser gav en RevPAR som i juli var nesten 400 kroner høyere enn tilsvarende for nummer to på listen, Bergen.

– Alle som har drevet hotell skjønner at 93,3 % i beleggsprosent, som hotellnæringen i byen oppnådde samlet sett i juli, er vanvittig høyt, sier Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting.

Fortsatt dårlig i Stavanger

Det har vært skrevet utallige spaltemeter med avisartikler om elendigheten som har preget hotell-Stavanger det siste året. Om ikke "blodet fortsatt flyter i gatene", så gav juli dessverre ingen lyspunkter. Belegget falt med 14,2 % og prisene med 6,6 %. Kapasitetsveksten forklarer mye av beleggsnedgangen, men også en etterspørselsnedgang, her uttrykt i 4,7 % færre solgte rom, bidro til fallet. RevPAR stupte 19,9 %. (I Stavanger-tallene er også Sola, Sandnes og Jæren inkludert i tallene, tilføyer Wiederstrøm.

Hotellrombelegg juli 2015 – juli 2014

Kristiansand 93,3% - 84,2%

Bergen 85,5% - 81,7%

Ålesund 83,9% - 85,8%

Molde 79,9% - 73,0%

Bodø 73,5% - 76,5%

Lilleh.-Hamar 71,8% - 63,9%

Oslo m.Fornebu 67,4% - 57,6%

Kristiansund 66,0% - 67,7%

Gardermoen 64,7% - 56,6%

Tromsø 58,3% - 55,0%

Trondheim 55,5% - 59,2%

Stavanger 53,9% - 62,8%

Drammen 49,0% - 41,3%

Haugesund 45,0% - 34,9%

Hotellrompriser juli 2015 – juli 2014

Kristiansand 1 226 - 1 089

Bergen 883 - 916

Kristiansund 854 - 888

Ålesund 850 - 721

Molde 842 - 840

Oslo m.Fornebu 783 - 701

Lilleh.-Hamar 739 - 765

Haugesund 730 - 696

Stavanger 729 - 781

Tromsø 693 - 705

Bodø 688 - 648

Trondheim 656 - 662

Gardermoen 592 - 602

Drammen 557 - 626

 

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen