– Han er en desperat sjekker

At Petter A. Stordalen legger seg langflat etter konkurrentenes gjester, har naturlig nok ikke gått upåaktet hen hos konkurrentene. "Han er en desperat sjekker som ikke følger med i timen", er dommen fra Scandic-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Bakgrunnen for "konflikten" er Nordic Choice´ offensiv mot medlemmer i konkurrentenes lojalitetsprogrammer. Stordalen & co tilbyr nemlig andre kjeder sine gjester å "hoppe over" til Nordic Choice ved å tilby dem de samme medlemskapene og fordelene, som i de lojalitetsprogrammene de allerede er medlem av.

– Selvtillit er alt når det kommer til sjekking, og med Nordens beste lojalitetsprogram og servicenivå er vi sikre på at våre konkurrenters stamgjester heller vil dele seng med oss fremfor et motorhotell. Nå skal derfor alle med høyere medlemskap i konkurrerende lojalitetsprogram få mulighet til å oppleve ekte Nordic Choice gullservice, sa Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels, med klar adresse til hovedkonkurrent Scandic.

Det halvspydige utspillet blir møtt med samme mynt av Scandic-direktør Svein Arild Steen-Mevold.

– Når det gjelder henvisningen til motorhotell er dette som de fleste kommentarer fra Petter, han følger ikke med i timen når det gjelder Scandic. Og det er vi glade for, det gjør at de til stadighet bommer i sine utspill. Av Scandic sine 230 hoteller har vi 10 % igjen av den gamle porteføljen med arven fra den tiden han refererer til, og ingen av de ligger i Norge, sier Steen-Mevold.

– En desperat sjekker

Han tror gjestene heller vil ha Norges beste frokost enn desperate sjekketriks.

– Hotellene det gjelder er nyoppussede, og en del av vår arv vi er stolte av, og de presterer meget godt i sine respektive marked. I Norge regner vi med at gjestene heller ønsker Norges beste frokost på 84 hoteller med Norges beste markedsdekning enn å bli utsatt for en desperat sjekker, sier Steen-Mevold.

Til Dagens Næringsliv utdyper han utspillet.

– Jeg anser dette som et desperat forsøk på å komme i posisjon igjen ved hjelp av ganske så utradisjonelle tiltak. Og jeg er overrasket over dette stuntet. Men jeg ønsker Petter lykke til og håper også de av hans egne gjester som har brukt lang tid på å samle opp gjestedøgn og endelig har fått gullkort, synes det er like morsomt, sier han.

– En fantastisk sommerhilsen

Petter A. Stordalen tar reaksjonen fra hovedkonkurrenten Scandic med stor ro, men ordvekslingen er likevel langt fra over.

– De må gjerne mene at vi er desperate. Det kan jeg forstå når de selv bare har ett eneste hotellkonsept. Det kan være vanskelig når vi tilbyr en så stor bukett av hotellopplevelser, sier han. – Med så mange fantastisk nye hoteller, mener jeg alle fortjener å få en mulighet til å prøve dem uten at de skal miste noen ting av det de eventuelt har opparbeidet seg hos andre kjeder.  Så dette er en fantastisk sommerhilsen til alle som bor mye på hotell i hele Skandinavia, fortsetter han til næringslivsavisen.

At sommeren blir viktig er forøvrig Steen-Mevold enig i.

– Ja, vårt fokus er å ta vare på gjestene, store som små, i det som blir en av de beste sommersesongene på lang tid, avslutter Scandic-direktøren.

Powered by Labrador CMS