Gullmedalje til «billigvin»

The Black Shiraz fra Berton Vineyards sikret seg gull i årets utgave av San Francisco International Wine Competition.

Mangfoldet blant verdens viner når stadig nye høyder. I USA og Australia arrangeres det mange konkurranser der de beste blir kåret. Blant annet for å gjøre lettere for konsumenter å navigere handlevogna stødig gjennom jungelen av fulle hyller og selgende etiketter. (Kanskje også for holde oss journalister i arbeid? red.anm.)

En av de gjeveste konkurransene innenfor drikkevarer er San Francisco International Wine Competition. Der har det blitt vurdert titusenvis av viner siden 1980. Dommerpanelet består av vineksperter fra hele verden, og alle vinene blir smakt blindt. Det krever veldig mye av produsentene som deltar med sine viner, som nødvendigvis må skille seg kraftig ut fra mengden for å få anerkjennelse.

Billig vin er også god vin

The Black Shiraz fra Berton Vineyards vant gullmedalje i årets konkurranse. Denne vinen er dermed et prakteksempel på at god vin ikke nødvendigvis er dyr vin. Samtidig viser den Australia og druen shiraz fra sine aller beste sider, med en særdeles god balanse mellom friskhet og power.

Shiraz er et annet navn på druen syrah, som den kalles i Frankrike. Det grenser mot subtropisk klima i regionen der Berton Vineyard befinner seg. Derfor er vinmarkene lagt til 450 høydemeter over havet, noe som gir perfekte forhold for shiraz i denne delen av verden. Dyp farge, fruktige aromaer av bjørnebær, plomme og blåbær. Elegant duft av svart pepper og eucalyptus.

Ifølge importør Interbrands står denne vinen perfekt til en ekte amerikansk aften med BBQ-marinerte ribs, maiskolber og potetsalat. Eller grillede fileter av lam og okse, med saftig tilbehør som grillede tomater og fruktsalat.

Du lurer kanskje på prisen? The Black Shiraz koster 103,94 eks.mva for Horeca og 129 kroner (i bestillingsutvalget) på Vinmonopolet.

 

 

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen