FULL FART: Det er liten tid til hvile på Bamas hovedterminal på Kalbakken. (Bilde: Øyvind Ludt)

Frukt i farta

FULL FART: «Eat Move Sleep» har overtatt for «5 om dagen» som Bamas slagord. Men på terminalen på Kalbakken i Oslo er det lite «Sleep» å spore. Vi finner faktisk litt «Eat» og selvfølgelig en hel masse «Move».

Rundt 45 gule trucker suser kontinuerlig rundt inne på Bamas hovedterminal i Groruddalen. Her er det lite rom for hvile. Selv om terminalsjef Arild Steen i praksis bare har tre kunder, leverer Bama rundt 70 prosent av all frukt og grønt i Norge.

De tre kundene er nemlig BaRe, som forsyner REMAs butikker, Bama Dagligvare som forsyner Norgesgruppens butikker og Bama Storkjøkken.

Døgnet rundt

Når man da legger til at 85 til 90 prosent av varene som er innom terminalen er i bygget under 24 timer, sier det seg selv at det kan bli travelt. Her trengs mottak, vendinger og avleveringer selv fotballandslagets Martin Ødegaard, som fronter Bamas nye kampanje, ville vært stolt av.

SJEF: Terminalsjef Arild Steen styrer frukt og grønt-logistikk i milliardklassen.
SJEF: Terminalsjef Arild Steen styrer frukt og grønt-logistikk i milliardklassen. Foto: Øyvind Ludt

- Vi har døgnkontinuerlig drift fra lørdag kveld klokken 22 til fredag kveld klokken 22, forteller Arild Steen, mens han viser oss rundt på anlegget.

- De tre mest hektiske dagene hos oss er 1. juledag, 1. nyttårsdag og 1. påskedag, men totalt sett er det mai som er den mest hektiske måneden, legger Steen til.

I løpet av 2017 kommer det 11.500 kvadratmeter store anlegget til å håndtere 650.000 paller – 2000-2200 i døgnet. Steen mener at det er rom for å vokse i bygget der Bama flyttet inn i 2014.

To temperatursoner

Terminalen er delt i to klimasoner: 1-4 grader som inneholder 70 prosent av varene og et område med 7-12 grader med 30 varene av varene.

Tilsvarende temperatursoner finnes også i bilene, både på inngående og utgående transport. Inngående varer kommer i all hovedsak til terminalen mellom 20 og 06, mens varene går ut fra 03 om natta og utover morgenen og formiddagen. I snitt leverer 100 biler varer, mens 120 biler frakter varene ut av bygget igjen.

(Saken fortsetter under bildet.)

BRA TRØKK: Skal det bli frukt og grønt på tallerkenen, må det trøkkes til.
BRA TRØKK: Skal det bli frukt og grønt på tallerkenen, må det trøkkes til. Foto: Øyvind Ludt

 

Streng kvalitetskontroll

Minst like viktig som at leveringene kommer frem i tide, er at varene som kommer frem holder den kvaliteten de skal. Alle paller som kommer inn på terminalen kvalitetssikres.

- Vi har varekontroll på alle paller etter en rekke retningslinjer. Høyde, bredde og utvendig temperatur på pallen måles automatisk. I tillegg kontrolleres varene, hver type etter sine spesifikasjoner, forteller Arild Steen.

Er det mistanke om at varekvaliteten ikke er god nok i henhold til spesifikasjoner, tas pallen til side for utvidet varekontroll. Her undersøkes produktet nøye, og den smakes også på. Kontrollørene har både kursing og erfaring, men det tar tid før man blir en god varekontrollør, forteller Steen.

- Du skal kjenne produktene godt for å kunne ta en utvidet varekontroll. Det handler mye om erfaring, og du må være med på både norsk og importsesong. Leverandører, vi og kundene forholder oss til de samme varespesifikasjonene til kontroll, forklarer han.

Ringrev til Miele

Anders Kjekstad er ny norgessjef for Miele fra august 2017. Miele står for tiden øverst på nordmenns ønskeliste, og det selges flere Miele-produkter i Norge enn i nærmest alle andre land. Les hele saken

Til toppen