FULLT TRØKK: Tallene i undersøkelsen imponerer NHO Reiseliv. (Bilde: Hans Martin Nysæter/Destinasjon Trysil)

Dette har gitt "jobb-boom" i Trysil

Destinasjon Trysils store stisykkelsatsning har gitt jobb til 70 personer. Tallene både overrasker og imponerer.

Destinasjon Trysil har nylig gjennomført en kartlegging som viser at over 70 personer har fått jobb som direkte følge av destinasjonens stisykkelsatsning. Trysil er dermed på god vei til å bli en bærekraftig helårsdestinasjon.

ACTION: Satsingen på stisykling har gitt store resultater i Trysil.
ACTION: Satsingen på stisykling har gitt store resultater i Trysil. Foto: Hans Martin Nysæter/Destinasjon Trysil

Det er bare tre år siden skibygda tok sats og startet investeringene i sin nye sommersatsning, stisykling. Målsetningen er å utvikle en helårsdestinasjon som gir flere helårs arbeidsplasser. En kartlegging gjennomført av Destinasjon Trysil blant 157 reiselivsrelaterte bedrifter viser at over 70 personer har fått jobb i Trysil som følge av stisykkelsatsningen.

– Dette antallet overrasket oss. Effekten av stisykkelsatsningen vår har kommet raskere enn hva vi turte å håpe på, sier en fornøyd Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.

Bærekraftig reiselivsutvikling

Trysil har lenge jobbet for en bærekraftig reiselivsutvikling. De fikk merket for Bærekraftig Reiseliv allerede i 2009, som et av de første reisemålene i Norge. Bedre utnyttelse av Trysils store infrastruktur er bærekraftig og nå gir det også resultater i form av flere arbeidsplasser.

(Saken fortsetter under bildet)

OPPTUR: Destinasjon Trysil er på god vei til å bli en helårsdestinasjon.
OPPTUR: Destinasjon Trysil er på god vei til å bli en helårsdestinasjon. Foto: Hans Martin Nysæter/Destinasjon Trysil


– Det er en veldig god start på å etablere flere helårs arbeidsplasser og skape en mer bærekraftig reiselivsutvikling i Trysil. Kan flere som jobber her om vinteren også få arbeid om sommeren og høsten, skaper det grunnlaget for at de får helårsjobb, og dermed kan etablere seg i Trysil og stifte familie, sier en fornøyd Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.

Tallene imponerer NHO Reiseliv

NHO Reiseliv, som lenge har hatt bærekraftig turisme på agendaen, er imponert over hva Trysil har fått til.

– Trysil har tatt et kjempesteg fra vinterleverandør til helårsdestinasjon. En helårsbransje betyr at man i løpet av et år klarer tilby helårslønn, selv om man må leve med hovedsesonger og lavsesonger. Dette krever fleksibelt arbeidstidsregelverk gjennom året, og at uker og måneder kan variere en god del, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Flere tør å satse

Den tunge sommersatsningen gir naturlig nok grobunn for nyetableringer og investeringer.

I fjor sommer hadde Trysil en økning på 44 prosent i antall kommersielle gjestedøgn. Mer turister i Trysil om sommeren og høsten gir mange positive ringvirkninger.

– Vi er veldig fornøyd med at sykkelsatsningen gjør at nye virksomheter etableres i Trysil. I tillegg er det andre aktører som har turt å satse og investere i nye opplevelser, forteller Sanaker Lohne.

Bare halvveis i utviklingen

TOTALPAKKE: De siste årene er det investert 12 millioner kroner i anlegget.
TOTALPAKKE: De siste årene er det investert 12 millioner kroner i anlegget. Foto: Hans Martin Nysæter / Trysil

Til nå er det investert 12 millioner kroner i stisykkelprosjektet i Trysil. Men utviklingen av Trysil som stisykkeldestinasjon er langt fra ferdig. Planen er å investere totalt 25 millioner i prosjektet.

– De neste årene blir veldig viktig for den videre utviklingen. Vi har en fordel av å være først ute i Norge med å gjøre en helhetlig stisykkelsatsning. Men vi har fortsatt en vei å gå for å nå målsettingene om 100 000 nye kommersielle gjestedøgn som følge av stisykkelsatsningen og dermed enda flere arbeidsplasser i Trysil kommune, sier Sanaker Lohne.

Faktaopplysninger: 

- Kartlegging blant 157 reiselivsrelaterte bedrifter i Trysil. Resultatet viser ikke totalen da ikke samtlige har svart og ikke alle bedrifter i Trysil er kartlagt.

- De 70 stillingene fordeler seg på områder innen restaurant, aktivitetsbedrifter, handel, service og i Destinasjon Trysil SA. Det er ikke snakk om 70 helårs arbeidsplasser, men at minst 70 personer har fått en stilling om sommeren og høsten på grunn av stisykkelsatsningen i Trysil.

- Trysil har investert 12 millioner kroner i stisykkelprosjektet Trysil Bike Arena. Masterplanen for prosjektet er på totalt 25 millioner kroner. Nå jobbes det videre med å finne finansieringer for dette frem mot 2020.

- Til nå har Trysil kommune, Hedmark fylkeskommunen og flere aktører i Trysil investert i prosjektet, sammen med Destinasjon Trysil som også driver prosjektet.  

Her blir det Quality-hotell

— Bodø is "booming" og vi skal være en del av det, sier eier av Nordic Choice Hotels, Petter Stordalen, som i samarbeid med direktør Morten Chr. Jakhelln og Hundholmen Byutvikling skal bygge hotell i Bodø. Les hele saken

Til toppen