Definitivt definert service

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Nye Basic Hotel i Bergen vil skape hotellfølelse uten ”det lille ekstra”. De gir nøyaktig informasjon om hva gjestene får for pengene.

– Vi satser på komfort og kvalitet. Det skal være pent og rent og behagelig å bo her, og vi skal spesifisere tydelig hva som inngår i prisen og hva som ikke gjør det, sier daglig leder Mona Sandvik som kan skilte med et belegg på over 95 prosent den aller første sesongen.

Så nye behov

Etter å ha drevet vandrehjemmet Marken Gjestehus siden 1997 startet hun og samarbeidspartnerne i AS Smith-Sivertsen eiendomsfirmaet Basic Hotels i 2011. Basic Hotel Marken med fem rom åpnet i januar. Hovedhotellet, Basic Hotel Bergen med 43 rom, åpnet i april og Basic Hotel Victoria med 43 rom åpnet i juni.

– I tiden på Marken så vi at både forretningsfolk, turister og familier var ute etter en litt høyere standard enn backpackers. Samtidig ville de gjerne ha en lav pris. Basic Hotel er en måte å imøtekomme disse behovene, sier Sandvik.

 

Tydelig definert

Hun så at gjestene ønsket komfort, en god seng, eget bad, tv på rommet, men kanskje kunne forsake andre hotell goder. Basic Hotel ble svaret. Og de er nøye med informasjonen. På hotellets hjemmeside får du vite hva du kjøper. Du får et godt og komfortabelt rom, tv, vannkoker, hårføner og kjøleskap på rommet. Men du får ikke 24 timers resepsjon, frokost på hotellet, fellesarealer og daglig renhold på rommet. Hvis gjestene ikke har fått med seg alle detaljer før innsjekk kan de slå på kanal 105 og all nødvendig informasjon ruller over skjermen på både norsk og engelsk.

For istedenfor frokost på hotellet kan de kjøpe frokost på et nærliggende hotell, det finns kaffemaskin på hotellet, ekstra håndklær og renhold kan bestilles for en ubetydelig sum og strykejern kan lånes i resepsjonen. Når den er betjent, og det er den mellom 09.00 og 23.00 om sommeren og 09.30 og 16.30 om vinteren. I dette tidsrommet har resepsjonisten forskjellige oppgaver, men hvis han ikke står bak disken kan han tilkalles og er raskt på pletten. Utover dette tidsrommet fungerer selvbetjent inn- og utsjekk.

Skriften på veggen

Interiøret er moderne, stilrent og komfortabelt. Dekoren er sitater, visdomsord og meldinger malt direkte på veggen.

I resepsjonen på nyrenoverte Basic Hotel Bergen ønskes gjestene velkommen på mange språk, i sølvskrift. Bak disken finner de et sitat av mor Theresa. På vei til rommet oppdager de stadig flere meldinger på veggen. Korridordøra har en sjarmerende huskeliste: ”keys, wallet, phone, smile”. På veggen over sengen er et sitat det kan være hyggelig å sovne inn til: ”Sweet dreams, sleep tight, we fare you goodnight”. Ingen tvil om at det gir hotellene en personlig stil.

– Vi ville gi folk en følelse av at det er noen rundt deg, smiler Sandvik og innrømmer at ideen er egenprodusert.

 

Like men forskjellige

Komfort, moderne fargevalg, sitater på veggen og god informasjon finner du på alle de tre Basic Hotellene i Bergen.  Selv om de har samme eier, stil og konsept er det en del små forskjeller. Basic Marken er egen en fløy i Marken Gjestehus og to av de fem rommene er familierom med plass til fire personer. Gjestene har tilgang til fellsarealene, det vil si kjøkken og vaskerom med både vaskemaskiner og tørketrommel. I tillegg er det kokemuligheter på noen av rommene. Basic Hotel Victoria er et sommerhotell og utleid til studenter om vinteren, men planen er å totalrenovere og åpne det som helårshotell allerede neste sesong.  

Fornøyde gjester

Tilbakemelingen fra gjestene tyder på at konseptet har falt i smak. Over 500 kommentarer på Booking.com utgjør en karakter på 7,9 av 10 mulige poeng. Interiør og komfort får gode tilbakemeldinger, det samme får tydelig informasjon og imøtekommende betjening. Noen syns det er deilig å slippe daglig stuepikerydding men andre savner flere håndklær. Ingen frokost på hotellet gir flere valgmuligheter: nærliggende kafeer, hotell med full buffe eller å kjøpe noe enkelt man kan putte i kjøleskapet. Sentral beliggenhet er helt klart et pluss, de fleste har forståelse for at litt bråk fra nærliggende uteliv kan følge med.

Strålende sommer

– Det har vært en strålende sommer med godt besøk i hele Bergen. Vi har hatt et belegg på over 95 prosent i juni, juli og august og det uten å ha en eneste forhåndsbooking da vi åpnet dørene i april. Målet er å ligge på minst 70 prosent på årsbasis fra neste år. Alle de positive tilbakemeldingene er et godt grunnlag for videre drift og vi har allerede knyttet til oss en del turoperatører og firmaer som vil benytte hotellet, sier en fornøyd Mona Sandvik som håper Basic Hotels nå får plassert seg som et reelt og godt alternativ i Bergen sentrum.

Teaser:

Nye Basic Hotel i Bergen vil skape hotellfølelse uten ”det lille ekstra”. De gir nøyaktig informasjon om hva gjestene får for pengene.

Main Image:
Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS