ROSA: Kantineansatte i Vækerø Park i Oslo klare til dyst og kledd for anledningen, fra venstre: Helge Opsahl, Sylvia Pisowicz, Yizenia Diaz og Dan Assingbo.

Dagen da lunsjen var rosa

En av tolv kvinner får brystkreft i løpet av livet. Det var årsaken til at maten i en mengde norske kantiner var rosa under lunsjen onsdag denne uka.

Over 60 kantiner deltok i Rosa lunsj-aksjonen 21. oktober. Lunsjen er en del av Kreftforeningens og Brystkreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon.

– Det betyr at minst 15 000 av våre kantinegjester delte en rosa lunsj. Til å være første året vi er med i aksjonen, er det kjempebra oppslutning, sier en fornøyd Ingun Skaar i ISS Catering.

50 oppskrifter

På forhånd fikk kantinene over 50 oppskrifter på hvordan aksjonens navn kunne gjenspeiles i dagens meny. Kaker og muffins fikk rosa glasur, naturligvis. Lunsjbuffeene hadde flest naturlige innslag av rosavarianter, som rød løk, rødkål, lollo rosso-salat, rosa smoothies av jordbær eller bringebær, vannmelon, reddiker, rosa grapefrukt, kokt skinke og reker.

Og som Ingrid Espelid Hovig sa i sin tid, hadde de kantineansatte så klart ”juksa litt”.

– Koker du egg med skall fra rød løk, blir eggeskallet rosa. Marinerer du dem i lake med rødbeter, får du fantastiske egg som er rosamarmorerte inni, sier Skaar.

3000 i året

Det er alvor bak den rosa kosen. Målet er å øke bevisstheten om brystkreft, som er den hyppigste kreftformen hos kvinner. Rundt 3000 nye tilfeller oppdages hvert år.

Sjansen er stor for å kjenne en som er rammet. I dag lever det rundt 40 000 personer i Norge som har eller har hatt brystkreft.

– Inntektene fra årets Rosa sløyfe-aksjon går til brystkreftforskning. Rosa lunsj handler om å bruke tid på det som virkelig betyr noe, på den gode praten og samværet med kollegaer, venner og familie, sier Marit Sophie Egge i Kreftforeningen.

Rosa lunsjer er også blitt arrangert utendørs i flere byer i aksjonsmåneden oktober. Blant annet deltok 1500 personer på Karl Johan i Oslo.

To av tre

I ISS’ kantiner er to av tre ansatte kvinner.

– Rosa lunsj handler om å stoppe opp litt. Våre kantineansatte tar seg godt av gjestene våre og trenger kanskje selv også å bli minnet på hvor viktig det er å ta vare på egen helse. Å oppdage brystkreft tidlig er svært viktig for heldig utfall, sier Ingun Skaar i ISS.

 

 

Ringrev til Miele

Anders Kjekstad er ny norgessjef for Miele fra august 2017. Miele står for tiden øverst på nordmenns ønskeliste, og det selges flere Miele-produkter i Norge enn i nærmest alle andre land. Les hele saken

Til toppen