Coop og Tine i toppen

Coop, Tine og NRK topper Ipsos liste over bedriftene med best omdømme i 2019.

Publisert


I snart 30 år har Ipsos undersøkt omdømmet til de 100 største bedriftene i Norge.

Resultatet i undersøkelsen bygger på intervju med over 1000 personer og måler de 109 største selskapene i Norge. Og det er flere aktører i horeca-industrien som gjør det godt.

– Bedriftene som ligger i toppen har et godt og stabilt omdømme, sier Jan Behrens, som er fagansvarlig for omdømmeundersøkelsen i Ipsos, til NRK.

Godt bærekraftsarbeid er blant annet en av årsakene til TINEs topplassering. TINE havner på andreplass, bare slått av Coop Norge. Totalscoren på 82 er det samme som fjorårets plassering for TINE, og både Coop Norge, TINE og NRK lander på 82 prosent.

Ser resultatet av målbevisst arbeid

På området samfunnsansvar og moral har TINE i perioden 2011 til 2019 aldri hatt en høyere score.

- Det siste året har både rømmebeger på papp, fornybar energi på meierier og transport vært tiltak med høy prioritet ute i virksomhetsområdene og bred kommunikasjon rundt. Dette er eksempler som gjør bærekraft til en integrert og kommersiell viktig del av virksomheten. Jeg vil takke hele TINE som har bidratt til dette resultatet og jeg vil takke forbrukerne for den tilliten de viser oss, sier konsernsjef Gunnar Hovland.

Han legger til at det er ekstra hyggelig å legge merke til at TINE gjør det bra både på miljøbevissthet og samfunnsansvar.

- Dette er områder vi jobber målrettet med. Både ved å gjennomføre tiltak og fortelle hva vi gjør innenfor miljø og bærekraft.

Hele listen

Disse bedriftene har best omdømme i det norske folk ifølge Ipsos

1. Coop
2. Tine
3. NRK
4. Vinmonopolet
5. Felleskjøpet
6. Gjensidige forsikring
7. SAS
8. Jotun
9. Bama-gruppen
10. TV 2

Kilde: Ipsos. Undersøkelsen gjennomført i perioden 9.april til 11.juni 2019. Totalt har 1067 respondenter blitt bedt om å evaluere hver bedrift på en skala fra meget godt inntrykk til meget dårlig inntrykk.

Powered by Labrador CMS