Clarion-gjester får robothjelp

Clarion Hotel Amaranten i Stockholm er først i verden med å la en robot assistere gjestene på rommet.

Den nye roboten gjør det mulig for hotellgjesten å søke etter informasjon på en ny måte og få hjelp med oppgaver på rommet. Hotellet har investert i den stemmekontrollerte robotassistent Amazon Echo, også kalt Alexa. Med stemmekommandoer kan gjesten for eksempel spille sin favorittlåt fra The Beatles, slukke lyset fra sengen, samt stille spørsmål som Alexa kan svare på ved å søke på internet.

Clarion Hotel Amaranten har som det første hotellet i verden installert den stemmekontrollerte robotassistenten Alexa som man sammen med bedriften EdgeDNA har skapt hotellspesifikke funksjonaliteter. Installasjonen er det første leddet i en spennende utvikling der hotellgjesten skal kunne få hjelp med enkle hotelltjenester og kunne innhente annen allmenn informasjon, kun ved å snakke ut i rommet.

Skal øke bruksområdet

Blant de tjenestene som Alexa i dag kan hjelpe hotellgjesten med finnes blant annet vekking, værvarsel, åpningstider for hotellet samt bestilling av taxi. Ved å installere Alexa kan Clarion fjerne informasjonsbrosjyren på rommet da man i stedet kan få all informasjon direkte fra Alexa, noe som i dag er unikt.

Clarion har stor tro på stemmetjenesten, og med installasjonen på Clarion Hotel Amaranten er hotellet først ute med å teste dette. Tjenesten vil først og fremst kunne brukes til informasjonssøking, men Clarion vil på sikt øke tjenestene slik at disse kan benyttes på flere deler av hotellet. Tanken er at det meste skal kunne gjøres via Alexa, som å bestille room service, justere belysningen i rommet, samt andre tekniske funksjoner som gjør det enklere for gjesten.

– Jeg er superstolt av at Clarion introduserer ett så fantastisk kult konsept. Meg kjent så er vi første hotell i verden med denne løsningen. Det skal bli enormt kult å følge mottakelsen fra våre hotellgjester. Og dette er bare første steg i noe betydelig større, sier Henrik Berghult, Senior Vice President, Clarion Hotel.

Positive tilbakemeldinger

Etter installasjonen på Clarion Hotel Amaranten i Stockholm har mottakelsen vært positiv blant gjestene som har prøvd tjenesten.

– Foreløpig har vi installert Alexa i en av våre suiter som et prøveprosjekt. Gjestenes tilbakemelding har vært veldig positiv og vi ser derfor på dette som første steg i vår satsing på denne typen teknikk, sier Erica Lund, Hotelldirektør Clarion Hotel Amaranten.

 

Til toppen