TO AV EIERNE: Morten Støen og Rune Gulbrandsen er to av eierhjernene bak bollesuksessen på Espa.

Bollekongene på Espa

Shell-stasjonen på Espa gikk trått på slutten av 90-tallet. Skulle de overleve, måtte de finne på noe nytt. Resten er (bolle)historie.

– Det siste halvåret vi drev smørehall her på stasjonen dro vi inn 6500 kroner. Det sa seg selv at vi måtte finne på noe annet om vi skulle drive dette videre.

Det sier Roger Danielsberg, en av tre eiere av Espa Servicesenter AS. Han har vært med siden 1999, mens kompanjongene Rune Gulbrandsen og Morten Støen har vært med henholdsvis siden 1994 og 2000. Samtlige tre er i høyeste grad fortsatt med på det som i dag best beskrives som et eventyr.

– På slutten av 90-tallet måtte vi ganske enkelt tenke nytt for å finne noe mer å leve av. Enkle pølser ble etter hvert utviklet til enkle bakervarer og da var det boller vi havnet på. Men det har jo ærlig talt blitt så uendelig mye større enn det vi tenkte på eller drømte om. Det var jo ingen av oss som hadde sett for oss noe slikt, forteller Roger.

MARKEDSFØRING: Fornøyde kunder som sprer det glade budskapet er stort sett den eneste markedsføringen de foretar seg.
MARKEDSFØRING: Fornøyde kunder som sprer det glade budskapet er stort sett den eneste markedsføringen de foretar seg.

Står bak kassa selv

Selv om bollene omtrent fyker ut av stasjonen før de blir stekt og kassa til tider er full, så står de fortsatt der selv.

– Ja, vi er på fortsatt på jobb vi. Det går ikke på noe annet vis, for man må være på plass i butikken, sier eieren.

Det samme gjelder for øvrig også i helgene.

– Helgene deler vi tre mellom oss, og i den fjerde har alle fri. Du kan kanskje si at den luksusen vi har unnet oss, er at vi ikke jobber natt lenger, ler han.

Men ingen regel uten unntak. Da vi snakker med Danielsberg venter faktisk nattarbeid. Den trofaste bolleovnen skal gå av med pensjon etter 11 års tjeneste og rundt 12,5 millioner boller.

– Det er jo dette som er moro, og ikke minst å ha fått være med på å skape et slik fenomen, sier Danielsberg.

AVGJØRENDE: – Da den nye E6-traseen ble foreslått var det noen alternativer som ikke ville gagnet oss like mye. Nå ser det nesten ut som vi har tegnet det selv, konstaterer eier Roger Danielsberg.
AVGJØRENDE: – Da den nye E6-traseen ble foreslått var det noen alternativer som ikke ville gagnet oss like mye. Nå ser det nesten ut som vi har tegnet det selv, konstaterer eier Roger Danielsberg.

Gammel oppskrift

Ifølge eieren er det ikke noen hemmelighet bak suksessen.

– Det er flere grunner til at det har blitt så populært, men for det første har vi beholdt en gammel oppskrift fra Bakehuset. Det har skjedd mye på både oppskrifts- og utstyrsiden, men vi bruker fortsatt langtidsheving og tradisjonell steking. Vi tror at den gamle metoden er best.

Ellers er det meste likt som alle andre bensinstasjoner som selger boller. De blir produsert på samme sted som alle andres boller, de lages av samme av samme produsent, og de blir distribuert av samme distributør.

– I tillegg tør jeg påstå at de som jobber her er godt oppdratt til å spørre folk om de vil ha boller. De er dyktige selgere. Det må de være og vi har brukt en del bonuskroner på bollesalg, for å si det sånn.

REKORD: 11,45 boller i minuttet, eller en solgt bolle hvert femte sekund. Det er rekorden.
REKORD: 11,45 boller i minuttet, eller en solgt bolle hvert femte sekund. Det er rekorden.

Gode på logistikk

Men hva er viktigst: Gode boller eller god markedsføring?

– Det viktigste er fornøyde kunder og det har vi mange av. Dessuten er vi gode på logistikk, altså det å få gjennom mye folk på kort tid. Vi vet når det er mye trafikk og når folk kommer. Det må vi følge med på. Jeg har nemlig vært innom konkurrenter og sett at folk står i kø med 50 andre. Det er det noe av det verste som kan skje, eier Danielsberg.

Vi har ikke full dekning for følgende påstand, men så vidt oss bekjent er det ingen i Norge som selger like mye boller som Espa-gjengen. Hva er det mest riktige de har gjort?

– Jeg kan ikke si helt sikkert om vi er størst jeg heller, men jeg blir veldig overrasket om du finner noen som selger mer. Jeg vil si at det viktigste er å være tro mot konseptet, eller mot originalen. Vi har ikke jukset. Produkter har gjerne en tendens til å bli billigere og billigere, men da er det også lett at kvaliteten forringes samtidig. Det har vi ikke gjort og det er det ikke aktuelt å gjøre heller, fastslår Danielsberg.

BOLLELAND: Det er ikke drivstoff som produkt nr. 1 på denne bensinstasjonen.
BOLLELAND: Det er ikke drivstoff som produkt nr. 1 på denne bensinstasjonen.

Ekstreme mål

Målene blir bare høyere og høyere.

– I år skal vi selge rundt 1 560 000 boller. Det er i så fall rekord. Og det blir rekord, for vi kommer til å slå den gamle rekorden vår allerede i høsteferieuken, konstaterer han fornøyd.

Selvsagt er det ikke bare boller det går, selv om boller og kaffe alene omsetter for mellom 18 og 19 millioner i år. De har også blir en aktør å regne med på lokalmat.

– Det er samme tanke bak dette, altså å gjøre ting som ikke alle andre gjør. Vi er liksom ikke den eneste Shell-stasjonen mellom Oslo og Trondheim. Og lokalmat er spennende. Vi startet med litt honning og så har det bare ballet på seg. I år selger vi rundt 4,3 tonn honning. Det har blitt helt vilt, innrømmer Danielsberg.

PS: All time high på bollefronten er fra 23. mars i år hvor det gikk 16 439 boller på et døgn. Det er et snitt på en solgt bolle hvert femte sekund!

FAKTA: Bolleland

Butikken omsetter for 48 millioner utenom drivstoff. Av dette er 18-19 millioner kroner boller + kaffe.

Er helt avhengig av gjennomgangstrafikken – Espa har bare 400 fastboende.

Totalt 40 ansatte, hvorav 16 er faste.

Salgsrekorden på ett døgn er 16 489 boller.

Eies av Roger Danielsberg, Rune Gulbrandsen og Morten Støen.

Ringrev til Miele

Anders Kjekstad er ny norgessjef for Miele fra august 2017. Miele står for tiden øverst på nordmenns ønskeliste, og det selges flere Miele-produkter i Norge enn i nærmest alle andre land. Les hele saken

Til toppen