HAR LÆRT MYE: Birgit Pajoma er en av de som er i gang med det videregående kurset i norsk. Hun mener det er viktig å lære for å bli en del av samfunnet utenfor arbeidsplassen også. (Bilde: Braata, Espen)

Birgit lærer norsk - på jobben

I halvannet år har Norefjell Ski & Spa hatt norskopplæring internt på hotellet for sine utenlandske ansatte. Det har gitt både bedre norskkunnskaper og bedre arbeidsmiljø. Birgit Pajoma fra Estland er av de som lærer stadig mer norsk.

Hun skilte seg ikke fra mange av kollegaene. Med 20 nasjonaliteter og et arbeidsspråk som er engelsk, er det mange av de ansatte som ikke snakker norsk. Mange av de utenlandske ansatte har etablert seg i nærområdet med sine familier. Men uten mulighet til å bli en del av omgivelsene.

Det var ifjor høst Norefjell Ski & Spa, sammen med AOF som er teknisk arrangør av kursene, startet opp med grunnleggende norskopplæring. AOF står også for søknaden til det offentlige som tar hele regningen for kursene.

SJEF: Hotellsjef Isabelle Olsen er storfornøyd med oppslutningen på norskkursene.
SJEF: Hotellsjef Isabelle Olsen er storfornøyd med oppslutningen på norskkursene. Foto: Braata, Espen

Stor interesse

En av fordelene med at alle elevene tilhører samme yrkesgruppe, er at det er lettere å tilpasse. Få fokus på den delen av det norske språket de har mest bruk for. Både på jobb og privat. Kurset er på 130 timer og heter ”kompetansepluss arbeid”.

– En av de første tingene vi har gjort er å gå til en leilighetssuite. Der har jeg satt navn på alle de nesten 100 gjenstandene som er der inne, sier Roar Olsen som er læreren på Norefjell. For han har det å få dialogen i gang vært viktig.

LOKALT: Med å ha norskkurs på jobben sparer de ansatte ved Norefjell Ski & Spa både tid og penger i stedet for å reise langt.
LOKALT: Med å ha norskkurs på jobben sparer de ansatte ved Norefjell Ski & Spa både tid og penger i stedet for å reise langt. Foto: Braata, Espen

Øker

Ifjor var det 20 som var med på kurs. Før kursene denne høsten sendte Norefjell Ski & Spa ut forespørsel til de andre bedriftene i samme bransje på fjellet. Responsen var overveldende. Bare på egen resort var det 50 som ville lære seg bedre norsk. I tillegg kom det minst 40 henvendelser fra kollegaene. Dermed ble de 20 kursplassene fort booket.

– For våre ansatte er dette en veldig praktisk ordning. Nærmeste sted de kunne gått på kurs ellers, er i Hønefoss. Det er en times kjøring hver vei. Det ville både tatt mye tid og blitt kostbart, sier hotellsjef Isabelle Olsen. Nå kan også undervisningen legges når trykket er lavest i hotellet.

Motiverer

En annen effekt er blitt synlig på medarbeiderundersøkelsene. Der er tilfredsheten stor over undervisningsopplegget. Isabelle Olsen tror også at norskkunnskapene er med på å holde på de ansatte.

Denne høsten har de derfor kjørt både kurs for nybegynnere og et videregående kurs for de som var med ifjor høst. At det er en enkel søkeprosess for å få kursene godkjent og gjennomført, har også vært viktig for hotellet.

AOF Studieforbundet er representert over hele landet. Som regel har de kjørt norskkurs for grupper sammensatt av mange forskjellige yrkesgrupper. Også Jonny Birkeland i AOF Buskerud er godt fornøyd med samarbeidet med Norefjell Ski & Spa. De har også gjennomført datakurs for administrasjonen.

Lært mye

En av de som nå er med på det videregående kurset, er Birgit Pajoma. Hun har jobbet på Norefjell i tre år og kunne ikke noe norsk da hun begynte på kurs ifjor høst. Før hun flyttet til Norge, jobbet hun på et cruiseskip fra hjemlandet Estland.

– Jeg bor jo her, og da må jeg lære norsk. Hvis jeg skal kunne fungere her, er det helt nødvendig, sier hun.

I jobben sin som avdelingsleder for konferanseavdelingen har engelsk vært språket. Som i resten av hotellet. Men det blir snakket stadig mer norsk mellom kollegaene.

Bytter til norsk

Som et resultat av at stadig flere av de ansatte behersker norsk, sendes nå stadig mer av informasjonen fra ledelsen ved hotellet ut på norsk, inntil videre sammen med engelsk.

På Norefjell Ski & Spa har AOF og hotellet kommet frem til en løsning hvor det er undervisning for gruppene én kveld hver uke. I tillegg har de undervisning annenhver helg.

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen