VAKKERT: Inntrykk som dette er det mange besøkende trakter etter når de besøker Nord-Norge.
VAKKERT: Inntrykk som dette er det mange besøkende trakter etter når de besøker Nord-Norge.

«Alle» vil til Nord-Norge

Når Ola og Kari blir bedt om å velge ett drømmefylke for en høstferie, er det Nord-Norge som tar alle pallplasseringene.

Kantar TNS Gallup har på oppdrag for NHO Reiseliv spurt 1081 nordmenn over 18 år om deres reiseplaner denne høsten.

60 prosent svarer at de skal reise bort enten i høstferien eller i løpet av høsten. 23 prosent skal på flere reiser i løpet av høsten. 24 prosent skal på én reise som ikke er i høstferien og 11 prosent skal feriere i selve høstferien.

Nordland på topp

I årets «høstgallup» har NHO Reiseliv stilt spørsmålet: Tenk deg at du skulle reise på ferie i ett fylke i Norge i høst, hvilket ville du valgt?

Det er de tre nordligste fylkene som topper listen over hvor nordmenn kunne tenke seg å dra på ferie i høst, hvis de kunne velge fritt. 33 prosent ville valgt Nord-Norge, 24 prosent ville valgt Østlandet, mens 21 prosent er mest tiltrukket av Vestlandet. Av fylkene i Nord er det Nordland som topper listen med 14 prosent, deretter følger Troms med 10 prosent og Finnmark med 9 prosent.

KLAR FOR HØSTEN: Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv er ikke overrasket over Nordlands popularitet. Foto: Thomas Kleiven.

– Nordland befester sin posisjon som det mest populære reisemålet i Norge. Vi stilte det samme spørsmålet i årets sommerundersøkelse og da var det også Nordland som lå på topp. Fjellferie og friluftsaktiviteter er det de aller fleste av oss higer etter om høsten. Nordland har et bredt spekter av naturopplevelser året rundt, og skårer derfor høyt på listen hos aktive nordmenn, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Aktiv ferie er populært

Friluftslivsaktiviteter står høyt på listen hos nordmenn når de skal planlegge opplevelser i høst.

De mest populære høstaktivitetene er:

  • Tur i nærmiljøet: 48 prosent
  • Tur i fjellet: 44 prosent
  • Tur i skog og mark eller langs kysten: 41 prosent
  • Restaurantbesøk: 39 prosent
  • Byvandring: 28 prosent
  • Sopp/bærtur: 17 prosent
  • Jakt og fiske: 15 prosent
  • Museumsbesøk: 15 prosent
  • Sightseeing: 13 prosent
  • Sykkelturer: 11 prosent
Til toppen