29.000 besøkte Smak 2014

Over 29.000 besøkte de to fagmessene Smak 2014 og Mat & Emballasje i forrige uke. Arrangører og utstillere er svært fornøyde med oppslutningen. 

Publisert Sist oppdatert

– Vi lovet å arrangere Norges største fagmesse for de som jobber innen HoReCa, KBS, uteliv, dagligvare og storhusholdning, og det mener jeg vi klarte, sier prosjektleder Torill Engelberg i Smak 2014. Messen er blant de største hos Norges Varemesse på Lillestrøm.

Totalt besøkte 29.165 bransjefolk messene Smak 2014 og Mat & Emballasje i løpet av fire dager. 5.512 av dem var innom fagdelen «Øl, vin & brennevin».

Engelberg sier arrangøren har fått mange positive tilbakemeldinger.

– En samlet, aktiv bransje og gode samarbeidspartnere står bak Smak 2014. Uten bransjens engasjement hadde ikke denne suksessen vært mulig, sier hun.

– Smak 2014 var en viktig profileringsarena for næringsorganisasjonen Hanen. Vår deltakelse på messen danner et godt grunnlag for at våre lokalmatprodusenter kan knytte solide kontakter innenfor HoReCa-markedet. Medlemsbedriftene våre gav uttrykk for at de var fornøyde med å delta på Smak 2014 sier daglig leder Bernt Bucher-Johannessen i Hanen.

Mangfold

Smak 2014 er en nasjonal møteplass som har samlet hele verdikjeden rundt mat & drikke. Messen hadde 395 utstillere innen temaområdene Mat & drikke, Dagligvare, Utstyr, Interiør & design og Øl, vin & brennevin. Messen Mat & Emballasje ble arrangert parallelt, og den hadde 84 utstillere innen næringsmiddelindustrien og emballering. Til sammen hadde de to fagmessene 479 utstillere.   

Seminarprogrammet hadde trender og best cases på menyen, innenfor temaer som nytenking og innovasjon, destinasjon-mat-opplevelse, café og convenience, matomsorg og leverandørenes rolle som samarbeids- og kompetansepartner. For første gang på Smak ble det også holdt en rekke foredrag på øl, vin & brennevinsområdet om både nye og veletablerte produkter.

Viktig arena

– Messene er samlet en stor arena for relasjonsbygging, med mange møter og treffpunkter, og hvor forretninger gjøres. I tillegg til forretningspotensialet med over 29.000 fagbesøkende, gjøres også utstrakt handel utstillerfirmaene i mellom, sier Torill Engelberg.

Hun sier det i år var registrert 3.431 utstillerrepresentanter totalt på begge messene.

– Utstillere som er aktive, engasjerte og har klare mål for messedeltakelsen, opplever gode resultater. De rapporterer om godt salg og en rekke konkrete forespørsler å jobbe med fremover, sier hun.

Ny sosial møteplass

For første gang ble det arrangert en bransjefest i regi av Smak 2014. Det var stor oppslutning om After8, med nesten 1000 feststemte gjester i Folketeaterpassasjen i Oslo. Her ble både Årets matfunn 2014, Beste stand på Smak 2014 og Horecabransjens Ærespris delt ut, til stor begeistring og applaus. After8 ble arrangert i tett samarbeid med Fursetgruppen.

Utmerkelser og priser

En rekke utmerkelser ble delt ut under Smak 2014

NM i konditorkunst: Grégory Bécel fra Kaffebakeriet i Oslo. Nasjonal Pizzamester: Elio Corsi fra Eataly Ristorante på Aker Brygge i Oslo. 

NM i Institusjonskokkfaget, lagkonkurranse: Inger Haugene og Lars Helleborg, begge ansatt ved Oslo universitetssykehus.

Årets Grønne Kokk, lagkonkurranse: Are Nordtvedt fra Onda Restaurant i Oslo og Tore Saegrov fra Quality Hotel Leangkollen i Asker.

NM i Maskinoppvask: Unni Clausen fra Rica Stiklestad Hotel i Trondheim.

Årets Masahiro-kokk: Christian André Pettersen fra Det nye konserthuset,

Oslo og Akershus-mesterskap i borddekking for lærlinger med tema «»Beach party»:
Tara Hvitsten fra Tårnhuset på Kolbotn, Hun vant også publikumsprisen.

Årets matfunn 2014: Klippfisk 321 Ovn fra Dybvik.   

Horecabransjens Ærespris: Jan E Rivelsrud.

Beste stand på Smak 2014: Vaasan Norge AS

Powered by Labrador CMS